fbpx

Härligt en enkät igen, undrar varför?

Jag har återigen fått en enkät från ett företag, frågan är vad de ska göra med resultatet i närtid så att jag som kund ska känna någon form av tillfredsställelse

Enkäten görs för att man vill förstå hur jag upplever företaget som kund – och det är väl bra, jag är ju faktiskt deras kund (åtminstone just nu). Bekymret är att jag som kund inte kommer att bli ett dugg hjälpt av den här enkäten heller, de har skickat ut enkäter tidigare och det fungerar fortfarande inte som det ska trots att det är ett börsnoterat företag, eller kanske just därför. Problemet är att deras mellanmänskliga kommunikationsvägar inte fungerar, styrningen kommer uppifrån. På ”golvet” fungerar det som det alltid gjort och kommer att göra så tills kommunikationsvägarna öppnas och tillåts fungera. Susan Wheelan (FIRO) fördömde kraftfullt dessa översiktliga enkäter som oftast bara river upp damm och skapar frustration bland personalen.

Hur det gick med enkäten? – på fjärde frågan gick jag ur enkäten, tappade helt enkelt motivationen, för krångligt helt enkelt!

Sanningen är den att om något av ovanstående inte fungerar eller fungerar sämre så påverkas resultatet direkt – sedan får företaget svänga sig med vilka värdeord de vill. Det är ute i verksamhetens detaljer som helheten avgörs! Använd exempelvis Dialog funktionen direkt ut till kunder och intressenter – och få spontan direktkontakt med verkligheten!

Tipsar gärna om boken ”Sveriges Bästa Verksamheter” av Henrik Eriksson. Författaren är liksom jag själv starkt frustrerad över vad lite som hänt sedan Jan Carlsson skrev boken ”Riv pyramiderna” och det är 35 år sedan den skrevs! Vi kom överens om att vi nöter på och vänder oss till de som förstår istället för de som inte förstår.